29 Nisan 2010 Perşembe

Inter'in dizilişleri

Inter dün geceki Barcelona maçına, 4-2-3-1'e benzeyen şu dizilişle çıktı:


Eto'o rakibin sol bekiyle adam adama markaj oynuyor. Chivu ise hem üçüncü ön libero, hem de Dani Alves ile adam adama oynuyor. Sneijder, Toure'ye baskı yapıyor, Milito da hücuma çıkabilecek herhangi bir stoperi kovalama göreviyle sahaya çıkmış. Zanetti Messi ile adam adama, Maicon da Pedro ile. Stoperler ve ön liberolar ise alan savunması yapıyor..

Motta'nın atılmasından sonra, benim hayatımda seyrettiğim (Köroğlu'nun, Bolu Beyi'ne yakıştırdığı tabirle) en "kancık" oyun düzenine ve dizilişine geçti Inter. Şöyle:

Dünyada bundan daha gurursuz bir takım var mı? "Tek santrfor" bile oynamıyor, düşünün. Çünkü forvet Milito, rakip hücuma kalkarken sol bekle adam adama oynayıp kendi sağ bekine kadar geliyor, olacak şey değil. Zaten Eto'o'nun 70 dakika sol bek (!!!) oynamasına hiçbir şey demiyorum.

Ama durun, bundan daha gurursuz bir takım evet, var! Milito ve Sneijder oyundan çıktıktan sonra Inter'in dizilişi şöyle oldu:

Burada da Eto'o yine rakibin sol bekiyle adam adama oynayıp, taa kendi on sekizine kadar geliyordu. Zanetti rakip sağ beki takip ediyor, Sneijder'in yerine giren Muntari ise ön liberoları üçlüyordu. Dünya futbol tarihinde bundan daha korkak bir maç taktiği hiç verilmemiştir. Bugüne kadar defans yapan çok takım gördük, belki bundan daha beterini de gördük ama orada 500 milyon avroluk bir takımla (atıyorum) 20 milyonluk bir takım oynuyordu. Burada ise 550 ve 450 milyon avroluk iki takımdan biri, diğerinden bu şekilde ölümüne korkuyor. Yani diyorlar ki: "Bize biçilen bu değer haddinden fazla. Şu Barcelona takımının onda biri bile olamayacak kadar değersiziz (ki katılıyorum ben buna). Bu yüzden onlara karşı onursuz bir anti-futboldan başka hiçbir taktiğimiz olamaz. Kendimize bunu yakıştırıyoruz."

Tek dileğim bu onursuz, haysiyeti olmayan takımın kupayı kazanmaması. Bana Bayern'i bile tutturdular ya, allah belalarını versin..

12 yorum:

husnupol dedi ki...

Yemiyeceksin 3 tane birden o zaman abim..Bu kadar basit..90 dakika degil bu maclar 180 dakika..Sonuc Inter 3 Barcelona 2..Tabela herşeyi özetler..

sampi dedi ki...

Katilmadigim uc nokta var.

Birincisi Inter'de adam eksilince (calim yemek, pasla gecilmek gibi) yardim cabuk geldigi icin dizilisleri yanlis anlamissin. Macin son 10 dakikasinda Cordoba girince 5'liye gectiler (Lucio stoper, Muntari sol bek, ofsayti bozan adam Muntari golde), geri kalaninda 4'lu oynadilar. Kanat akinlarinda aciklar geriye gelip defansi 5'ler gibi gozuktu. Dizilisi top gobekteyken degerlendirmek gerekir.

2.'si savunma da bir sanattir. Benim icin Messi'nin attigi calim kadar Cambiasso'nun girdigi ters kademe de degerlidir. Ikisi de yetenek ve zeka urunudur. Burda futbol/antifutboldan ote tez/antitez onemli. Her defans yapan takim onursuz degildir. Alves'in kendini yere atmasi, Julio Cesar'in zaman gecirmeye calismasi onursuzluktur. Barcelona'nin oyunu 25 metreye sikistirdiginda dahi Ibrahimovic'e destek forvet yaklastiramamasi, Inter'in 4-5-1'inden daha antifutbol bana gore.
Ortada belli bir enerji var. Bu enerjiyi bosa kacip pas yapmaya kullanmak ileriye dandun vurup defansif konsantrasyona yatirim yapmak bir tercihtir ve kendi icinde tutarlidir. Barca'ya hizlanma alani birakmamak mantiklidir. Nou Camp'ta gol yemenin en kolay yolu hucuma cikarken top kaptirilmasi ve kontra yemektir. 10 kisiyken 4+3'u sabit tutup ileriye pivot santrafor Milito + bir hizli forvet destegine (Sneijder, Eto'o) uzun top atmak yapilabilecek en verimli sey. Zaten bu adamlarin cigerleri patladigi icin ucu de degisti.

Son olarak kimse adam adama oynamadi. Bolgesine gelen adamlara yapistiklari icin kismen uzun sureli eslesmeler oldu.

Nou Camp'ta aycicegi gibi acilmak onur sayiliyorsa Atletico Madrid her sene cok onurlu 5 yiyor.

Gündüz Feneri dedi ki...

benim de sana katılmadığım üç nokta var kardeş:

birincisi, ben dizilişleri hayatımda hiç yanlış anlamadım. "kaymanın" ne olduğunu, "kimin kime kaydığını" çok iyi süzer ve yorumumu ona göre yaparım. muntari'nin sol bek oynadığını söylüyorsun, bu inanılmaz çünkü o vakit zanetti nerde oynuyor? sana göre o zaman beşli değil, altılı bir savunma var demektir. muntari'nin golde ve ondan önce-sonra sol bek görünmesi, zanetti'nin "önündeki" iç orta saha olmasından kaynaklanıyor. geriden adam çıkınca, orta sahada onu kovalama görevi olan adam onunla beraber kaleye bile girebilir sonuçta. inter, çok net bir şekilde 5'li defans oynadı maçta. önce etoo, sonra zanetti sol bekti.

ikincisi, ben zaten her defans yapan takım onursuzdur demedim. 450 milyon avroluk takım böyle oynuyorsa onursuzdur dedim. eğer bu takım böyle maç kazanıp, böyle şampiyon olacaksa o zaman onlara o değerin verilmemesi lazım. ha, veren kim? ben onu bilmem. ona karşı yapacak bir şeyim yok. ama messi (atıyorum) 10 kazanıyorsa, inter'de en fazla kazanan oyuncunun 3 olması gerekir.

son olarak, net bir şekilde adam adama oynayan oyuncular vardı dün. "bölgesine gelen oyuncu" demişsin, bu zaten o demek. mourinho'nun "açıkları" 6 senedir önemli maçlarda rakiplerin bekleriyle adam adama oynuyor. "alan savunması" dediğin şey hep merkezde onun takımlarında.

benim savunduğum şeyin "ay çiçeği gibi açılmak" olduğunu muhtemelen bir tek sen öyle anladın. şu yazıdan bu yorumu nasıl çıkartabiliyorsun, onu bilmiyorum ben.

ve son not: demirkol isimli arkadaşın pompaladığı şu "sadece hücum değil, savunma da bir sanattır" önermesinden tiksiniyorum. ayrıca da inanılmaz bir kavram hatası yapıyor, yapıyorsunuz. savunma asla ve asla bir "sanat" değil, bir "zanaattır". futbolda sanat olabilecek yegâne şey, hücum ve hücumdaki yaratıcılıktır. iki kavramı birbirinden ayırmak lazım önce...

sedila dedi ki...

Bu tip maçlara bahis oynamamak lazım:)
Tutmayınca insan çok kötü oluyor. Ne yani Inter'de Arsenal gibi açık oynayıp 4 mü yeseydi. Nou Camp'a 3-1'in avantajıile gitmişsin, hakem 28. dk'da seni 10 kişi bırakmış, karşında dünyanın en iyi takımı ne yapması lazımdı Allah aşkına. Sizin taktiğiniz ne olurdu? Alternatifler sunun ve bizimle paylaşın. Fenerbahçe kaç haftadır gol yemeden ite kaka kazanıyor ama lider kimse de çıkıp pozitif futbol oynamıyor demiyor herkes savunmasına övgüler diziyor.

Gündüz Feneri dedi ki...

@sedila

yahu fener'in oynadığı futbolla dünkü inter'in ne alakası var kardeşim? nasıl izliyorsunuz maçları ben anlamadım ki? savunma yapmak, iyi savunma yapmak, savunma tandanslı futbol oynamak, hatta (güçsüz bir takımsan) kancık futbol oynamak vs. ben hiçbirine karşı değilim. karşı olduğum şey, 450 milyon avroluk bir takımın "sadece" savunma yaparak top oynaması. ilk maçta 3-1 kazandı inter mesela, o maçta da savunma ağırlıklı oynadı. bir şey dedik mi?

1991'den beri barça'yı tutarım ama yenilmesine o kadar üzülmüyorum. sonuçta bir takım bir ligi bu kadar domine etti mi, o takımdan da soğuyorum ben. zamanında bulls için de olmuştu bu. o yüzden zoruma giden kaybetmek değil, "tango ve cash"de cash'in dediği gibi "bu lanet olası göçmen, at kuyruklu züppeye" kaybetmek.. anlıyor musun?

yener dedi ki...

Hocam yorumlarına katılmamak imkansız. Ama birde şu İlker Yasin vakasından bahsetsen diyorum.İnter "Kancık" bir savunma ile kapanmış ortada futbol mutbol yok İlker beyimiz barcelonayı yeriyor nekadar kötü oynadığından bahsediyor.Maç boyunca bıkmadan"iniesta oynasa böylemi olurdu"dedikten sonra"top şimdi iniestada" demesini zaten saymıyorum bile.Bir insan takımlardan birinin kancık bir defans yaptığı bir oyunu bukadarmı gerizekalı yorumlar yahu.Son olarak hatırlamıyorum ama türkiye 8-0 lık ingiltere maçlarında bile bukadar kancık defans yapmamıştır tahminimce.

Gündüz Feneri dedi ki...

@mystrous

kardeşim haklısın. ilker yasin bizim çocukluğumuzda müthiş bir spikerdi ama üzerinden artık 20 sene geçti. şimdi viski fazla kaçıyor anlaşılan, xavi'ye 3 dakika boyunca iniesta dedi. messi için "maradona gibi değil, messi durdurulması kolay bir oyuncu" dediğinde ise ben koptum. ülkede futbolu bilen, diksiyonu düzgün nice genç var. hakikaten yazık..

barcelona'nın futbolunu eleştirmesi, toure'nin ne için orada olduğunu bilememesi falan işin bonusu oluyor. senin benim gibi inter'i yermek zorunda da değil, ki vicdan bunu yapmasını söylüyor, ama bari tam tarafsız ol o zaman..

bu arada biz ingiltere maçlarında "çok savunma" değil, "hiç savunma" yapmıştık :) ben o maçları hatırlıyorum. işte o türkiye o ingiltere ile bu şekilde oynasa ona bir şey demem. ama italya gidip de ingiltere ile öyle oynarsa derim. söylediğim şey bu.

sampi dedi ki...

@ Gunduz Feneri:

Bir alinganlik var ama neden anlamadim.

Dizilisleri hayatimda yanlis anlamadim deyip birkac tane hata yapmissin.

Ilk diziliste Eto'o, Maicon'un onunde sag acik basladi, ortada degil. Milito'yla eslestiler. Surdan 1:05'e bak: http://www.timesoccer.com/video/09/16-inter-vs-barcelona-live-video-highlights.html - zaten sol bekle adam adama oynadi yazip sonra da Sneijder'in arkasina dizmen mantiksiz.

Eto'o 2. yarida sol acikta oynadi, 5'lide degil. Ters kademe icin geri kacarak savunmayi zaman zaman besledi. Ama dizilis konusacaksak top gobekteyken (dakika 7:30) degerlendirmek gerekir.

Daha bariz olan hata: savunma dizilimi yanlis. Lucio ortada, sag stoper Cordoba (Pique ustune oynadi), sol stoper Samuel. Bunu 15:00'dan itibaren net secebilirsin. Hayatinda hicbir dizilisi yanlis anlamayan Gunduz Feneri, 3'te 0 cekmis stoper pozisyonlarinda.

Son bolumde Muntari sol bek diye hatirliyordum. Videoda 15:22'de bakarsan 6-3 net gozukiyor top ortadayken. Bek diyeceksek cizgideki kenar adami olarak Muntari tarife Zanetti'den daha uygun.

450 milyonluk takim 11'e 11'ken ic sahada Barca'ya 3 gol atti. Iki senedir Barca'yi 1'den fazla farkla yenen tek takim. Uc gol atan tek takim mi emin degilim.

Savunma sanat degildire katilmiyorum. Hem saldiri hem savunma sanattir, nitekim Martial Arts denmesinin sebebi vardir (savas tanrisi Mars'a dair sanatlar). Mehmet Demirkol'un futboldan pek anlamadigini dusunuyorum. Yine de bazen hakli olabiliyor. Bana gore bir iste output/input orani maksimize edilmisse bu sanattir, cunku zeka ve yetenek gerektirir. Benim gozumde en kisa zamanda en cok donatiyi en az enerjiyle baglayan adam sanatcidir. Sen bunu asiri verimli isci olarak tanimlayabilirsin.

Adam adama savunmayi Mustafa Denizli'yle karsilastirarak degerlendirmeni tavsiye ederim. Ornegin Ibrahim Toraman'in Krasic'e 50 metre mudehale etmemesi adam adama yuzundendir. Oysa Mourinho takimlarinda bolgesel eslesmeler vardir. Eger Daniel Alves sol kanada acilsa, Eto'o onu oraya kadar kovalasa anlarim. Ama Alves sagdan yardirip son adam oldugunda, eger Zanetti Messi'ye cikmissa Eto'o'nun kademeye girip bek mevkiine gecmesi adam adama degildir. Alan savunmasinda gecici eslesmedir. Topun kalici olarak o bolgede olmasi, eslesmeyi kalici yapsa bile adam adama denmemelidir buna. Ortada "tuvalete gitse takip edeceksin" durumu yok. Sag koridorda nefes alsa kafasina vuracaksin durumu var.

Savunma futbolu & kontratak bileskesi Mourinho ve Ferguson sayesinde en ust duzey takimlarin uyguladigi stratejiler oldu. Kucuk takimlara bile kontradan gol atiliyor, cunku futbolda birincil sonuc faktoru topa sahip olmak degil hiz olmaya basladi. Olay haysiyet ve onurdan cok daha fazlasindan ibaret.

Mac 11'erden devam etse belki de cok guzel kontra setleri gorebilirdik, maalesef serefsiz kancik Busquets izin vermedi. Babasini da sevmezdim zaten.

Yazindan "Inter 450 gaymelik takim, demek ki 550'nin 11'de 9'u kadar hucum yapmali" onergesi cikiyor. Katilmadigim anafikir bu.

Gündüz Feneri dedi ki...

@sampi

öncelikle hiçbir alınganlık yok; senin söylediğin şeyleri söyleyiş biçiminden kaynaklanan bir şey var, o kadar.

bir kere, ilk dizlişte benim etoo'yu ortaya yazdığımı nereden çıkardın? ben zaten 4-2-3-1 demişim sisteme, etoo sağ açık demişim ama postu girerken ve yerleşimi yapayım derken bin tane takla attım, aynı satırdaki isimler arasında muntazam boşluğu bırakmaya vs. uğraştım ama eğer sen etoo'yu ortada görüyorsan, demek ki olmamış. ben maicon'un önüne yazdım zaten etoo'yu. neyse, line-up'larla ilgili bir program var, bundan sonra oradan yapacağım. hatta bu postla başlarım eğer üşenmezsem.

ikincisi, ben zaten toraman'ınki gibi bir markajdan bahsederken hep %100 adam markajı tabirini kullanırım. burada öyle bir markaj olmadığını herkes biliyor zaten. ama sen de şuna bakmayı beceremiyorsun demek ki: madem herkes kendi önüne gelen adamı alıyor, o zaman tek santrfor oynayan milito'nun top rakibe geçtiği zaman kendi sağ bekinde ne işi var? bunun adı "adam kovalamaktır", dolayısıyla adam markajıdır. senin dediğin olsa milito'nun pique ya da kardeşini alması gerekirdi.

sen savunmaya sanat diyorsun, ben değil diyorum. bakış farkı, buna yapacak bir şey yok, herkes istediğini düşünür.

ferguson ile mourinho'yu aynı cümlede kullanmamanı tavsiye ediyorum sana. ikisinin mentalitesi arasında dağlar, uçurumlar kadar fark var. united bu barça ile finalde oynadığında ferguson'un nasıl oynattığını gördük. ha, kaybetti diyeceksin ama öyle kaybetmek, böyle kazanmaktan iyidir bana göre. bu kaybeden barça da, kazanan inter'den on kere daha haysiyetli bir takımdır. sonuç bunu değiştirmez.

bu aslında futbola nasıl baktığınla alâkalı. sen "kazan da nasıl kazanırsan kazan" diyorsan, o senin bileceğin iş kardeş..

yazıdan çıkardığın anafikir de tamamen yanlış. ben bilmem kaçta bilmem kaçı kadar hücum etmesinden bahsetmiyorum. "savunma ağırlıklı oynasa bile" top ayağına geçtiğinde "bir şeyler yapmasından" bahsediyorum. en azından böyle bir "niyetin" olmasından.. ve ayrıca o kendini yere atmalar, zaman geçirmeler vs. bu seviyedeki bir takımda olamaz. sen ısrarla "günümüz futbolu böyle" diyerek enteresan bir ders verme hevesindesin ama günümüz futbolu buysa ben istemiyorum kardeşim. eğer fener barça'yı böyle oynayıp elese utanırım ben, bırak sevinmeyi.. bakış açısındaki fark..

Gündüz Feneri dedi ki...

@sampi

işte şimdi dizilişleri ekledim, o kadar zor değilmiş. mesela benim birader de itiraz etti bunlara ama maçı oturup beraber seyredelim, öyle özetini falan değil maçı seyredelim, ben sana inter'in maçın %90'ında böyle dizildiğini göstereyim. olay eto'nun "beki kovaladığı için oraya gelmesi" falan değil, bunu anla. eto zaten o bek oraya gelmesin diye hiçbir şey yapmıyor ki! dolayısıyla rakip bek açık gibi oynayınca sen de otomatikman bek oluyorsun. messi açık oynamayıp içeri girince bu sefer de zanetti içeri kayı stoper oluyor. bunlsr mourinho'nun söylediği şeyler bence.

sonra milito çıkınca zanetti niye alves'i aldı peki? çünkü oradaki adamın görevi o da ondan. 5'linin solundaki alves'i alıyor; bu önce etoo idi, sonra zanetti oldu.

sampi dedi ki...

@ Gunduz Feneri:

Once niyette anlasalim. Benim ders vermek gibi bir amacim yok, senin alinganlik yaptigin yer burasi. Derdim tartismak ve muhabbet etmek, fazlasi degil.

Ne olursa olsun kazan derdinde degilim. Teknik direktorlerin "Eldeki malzeme bu. Rakibin silahlari bu. Benim planim su" cercevesinde degerlendirme derdindeyim.

20 dakikalik ozet bence maci tanimlamak acisindan istatiski olarak gecerli, anlatmak istedigimi anlattim zaten. Tamamini seyretmeye gerek yok, zaten oyle bir imkan da yok. Torrent'ini bulursam indiririm maci, o derece guzeldi.

Mac icinde defans hattinin 6'lanmasi, Milito'nun kenara kacarak dizilimi 4-1-4'e cevirmesi (Cambiasso geri gelerek 1 oluyordu) normal. Bu tip mikro ayarlamalar cercevesinde bek de kovalarsin, stoper de cikarmazsin duruma gore.

Mourinho ve Ferguson'un kontra sistemleri benzer. Top kapildiginda Lampard destekli Damien Duff/Kalou/Drogba deparlari, Ronaldo'nun uc santrafor, Rooney'in kanat adami oldugu diziliste Nani/Park gibi oyuncularin kontraya cabuk cikmasi ortusuyor. Trend futbolda hiz, topa sahip olmanin onune geciyor. Inter'in dun yaptigi bu hizi kesmek adina ileri cikmamakti.

Sanat/zanaat vs. bunlar gorus farki, zaten farkli bakis acisi gormek icin okuyurum bu blogu.

Haysiyetsizlik rakibi attirmak icin numara yapmak, zaman gecirmek vs.'dir. Bana gore oyun sistemi, topla oynama isteksizligi haysiyetsizlik degildir. Bu da gorus farki olabilir. Xavi'nin yenilgiyi hazmedip hakem ve rakibi tebrik etmesi muthisti.

Son diziliste stoperlerin yerlerinin yanlis oldugunu kabul ettigini zannediyorum.

Iki takimin uzerine bu kadar tartisilacak kadar malzeme koymasi seyirciler icin guzel oldu.

Gündüz Feneri dedi ki...

eyvallah..